wtorek, 10 września 2019

Dolny Śląsk. Zagłębie zamków, pałaców i cudów architektury

Dolny Śląsk jest zagłębiem zamków, pałaców i perełek architektonicznych. A byłby dziś wręcz światowym potentatem w tej mierze, gdyby nie to, że wiele z pięknych zameczków podpaliła Armia Czerwona, a do pieca dołożyła jeszcze potem Polska Rzeczpospolita Ludowa odbudowując ... Warszawę. Tak, tak, warszawską starówkę odbudowane z użyciem cegieł i kamienia pochodzących z ... rozbieranych dolnośląskich zamków. Bo "trofiejne" uznawano wówczas za gorsze, wręcz bezwartościowe.

Dziś wiele z pięknych miejsc odżyło. Najznamienitsze perełki to Książ i zabytki Wrocławia. Ale to takie strzały jak u bukmachera z kursem jeden do jednego. Jest jeszcze wiele innych ciekawych miejsc.

Niżej przegląd tylko z publikacji wrzucanych przez internautów na grupie facebookowej Przystanek Dolny Śląsk w absolutnie ostatnim czasie. Grupa zresztą jest wręcz biblioteką promującą region. Zaimportowałem zdjęcia opublikowane przez użytkowników i trochę je uporządkowałem, zakładając, że autorzy (skoro opublikowali) nie wniosą pretensji. Jeśli jest inaczej, proszę o taką interwencję.

Wojanów/ Wojanowice



Karpniki


Krobielowice


Lwówek Śl.


Piotrowice Świdnickie


Kamieniec Ząbkowicki



Ząbkowice Śl.



Dobrocin



Dobromierz



Lubomierz



Płakowice



Grodziec


Ludwikowice



Kopice


Zdrój i Lądek



Świdnica


Piotrówek


Bolesławiec


Chojnik


Henryków


No i ... jednak ... Wrocław



No cóż! Nad tym pięknym regionem nawet zachody słońca są wyjątkowe:


Oczywiście to wyżej to tylko ... wycinek śląskich perełek. Ale mnie już takie zestawienie w całość uderzyło do głowy i postanowiłem dziś zacząć się pakować na zwiedzanie tych miejsc, których nie znałem lub gdzie dawno nie byłem. Czyli ... niemal wszystkich. Tylko od czego tu zacząć...

Jak już wspomniałem, wszystkie zdjęcia pochodzą z fecebookowej grupy Przystanek Dolny Śląsk: 
https://www.facebook.com/groups/przystanekd/


2 komentarze:

  1. Pałac Wojanów - Miejsce z ogromnym potencjałem. Miałem przyjemność pojechać tam ze swoją parą i robić plener ślubny, a jestem z województwa lubuskiego :)

    OdpowiedzUsuń