poniedziałek, 28 stycznia 2019

Ryzyko w biznesie. Interesy są dziś ... krótkoterminowe


Mamy czasy stosunkowo niskiej wyceny spółek na giełdzie w relacji do ich zysków oraz wartości księgowej. Mamy, poza niektórymi branżami, raczej zastój inwestycyjny. Mimo tzw. boomu gospodarczego, biznes się boi. Czego się boi?

Otóż wydaje mi się, że kluczowe tu jest słowo "niestałość". Niestałe prawo, szybko zmieniające się technologie i preferencje klientów, niestała sytuacja gospodarcza.

Przesadzam? Być może. Ale spójrzmy na to, z jakich marek korzystaliśmy jeszcze niedawno, w każdym razie nie dawniej, niż ok. dekadę, maksimum dwie temu:

  • BANK ZACHODNI, WBK, DEUTSCHE BANK, POLBANK - tych i wielu innych banków nie ma już w Polsce lub się zwijają;
  • STATOIL, BLISKA - tam kupowaliśmy benzynę;
  • GAT - tam jeździliśmy na nartach w Szczyrku i Korbielowie;
  • GEANT, PRAKTIKER, ALMA - tam robiliśmy zakupy;
  • TRIADA, ALFA STAR, ORBIS TRAVEL - z tymi biurami jeździliśmy na wakacje;
  • POLSKI BUS - ta firma woziła nas między miastami;
  • VATTENFALL - ta firma dostarczała i sprzedawała (a to nie to samo) nam energię;
  • PKE - elektrownie tej firmy produkowały dla nas energię;
  • NOKIA - dominowała na rynku telefonów komórkowych;
  • DAEWOO - auta tej firmy dominowały obok fiatów na drogach.
A więc na pewno przesadzam? Te ww. marki albo zostały przejęte przez inne, albo po prostu padły, albo straciły znaczenie rynkowe, albo zdecydowały się wycofać z Polski.

Dziś w naszych codziennych wyborach korzystamy z innych, jakże zacnych i w założeniu akcjonariuszy - długoterminowych marek. 

Świat się zmienia szybciej, niż myśleliśmy i szybciej, niż w codziennej harówce nam się wydaje. Po prostu pewne zmiany przyjmujemy jako oczywiste i chyba nawet ich nie zauważamy. 

Jak chodziłem do szkoły podstawowej, wówczas uczono mnie, że Polska graniczy z Niemiecką Republiką Demokratyczną, Czechosłowacją i Związkiem Radzieckim. Dziś ... żadne z tych państw nie istnieje, podobnie jak Jugosławia, drzewiej popularny kierunek wakacyjny rodaków.

2 komentarze:

  1. Zawsze jest jakieś ryzyko, przeważnie im większe ryzyko tym większe możliwości. Zawsze można też jakoś je ograniczyć. Tu wsparcie firmy https://kpmgspot.pl/produkty/bezpieczenstwo-i-ograniczenie-ryzyka/ świetnie się przyda, znajdziecie tu usługi doradcze dla biznesu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiadomo, że tak, ryzyko jest duże. Własna firma to spore wyzwanie. Tu na pewno też działania reklamowe od https://martis-consulting.pl będą przydatne.

    OdpowiedzUsuń