sobota, 23 czerwca 2018

W końcu to po co to wprowadzacie? Dla mojego dobra, czy dla rozruszania rynku kapitałowego?

Na Interii ukazał się artykuł pod jakże znamiennym tytułem: Link tutaj! 
"PPK pobudzą gospodarkę i giełdę w Polsce"
To ja już niczego nie rozumiem. Do tej pory mi tłumaczono, że PPK jest dla mojego dobra, abym gdzieś tam w przyszłości dostał emeryturę "na Karaiby" - już nie "pod palmami", bo ten frazes został użyty do promocji OFE. Ponadto czytam dalej:

"Przedsiębiorca nie może patrzeć krótkoterminowo i musi dbać o pracowników. Elementem społecznej odpowiedzialności biznesu jest wyłożenie własnych środków przez pracodawców w celu zapewnienia godnej emerytury pracownikom."

Idea jest chwalebna. Nie trzyma się tylko kupy w kilku zasadniczych kwestiach, gdyż:
  • Już płacimy (pracodawcy i pracownicy) znaczące składki ZUS na przyszłą emeryturę. Oczywiście wierzę, że są one prawidłowo i dla naszego dobra gromadzone i wydatkowane. Ale to nie Ameryka, gdzie powszechnego systemu emerytalnego nie ma.
  • Złożyliśmy się paręnaście lat temu na eksperyment w postaci OFE. Dlaczego więc rząd po prostu nie zastąpi OFE tymi PPK, jeśli OFE okazało się niewydolne, zamiast dokładać nowe obciążenie?
  • To szlachetne, że tłumaczy się pracownikom, że zrzucą się na te obciążenia głównie pracodawcy. Problem w tym, że może wpłynąć to na ich kondycję (pamiętajmy, dziś mamy boom, ciekawe co będzie, jak nadejdzie kryzys), ich skłonność do zatrudniania lub nie, ich skłonność do podnoszenia płac lub nie oraz na ... ceny dóbr konsumpcyjnych.
Dalej czytam, że:

"Z punktu widzenia pracownika natomiast warto zrezygnować z części dzisiejszej konsumpcji w celu zapewnienia sobie lepszej emerytury - ocenił Wojewódka."

Mam złe wieści dla pomysłodawców.  Jestem bowiem z ich punktu widzenia osobą nieodpowiedzialną. Wolę kupić sobie skrzynkę piwa w celu poprawienia nastroju, niż oddać te środki nie wiadomo komu i nie wiadomo na jakie akcje lub obligacje. Jestem człowiekiem małej wiary. Niespecjalnie wierzę, że te pieniądze spokojnie będą leżały lub pracowały specjalnie dla mnie w rękach wybitnych fachowców od zarządzania i ekonomii. Nie wierzę w zyski na obligacjach GetBacku, czy wzrosty na akcjach start-upów. Ale może to ja nie mam racji?

Jeśli z kolei PPK są wprowadzane po to, aby ratować ludzi przed niskimi emeryturami, to absolutnie nie powinno z nich być wyłączeń (walczą o nie górnicy), a składki dla najmniej zarabiających powinny być ... znacznie wyższe, niż dla bogatych. Tymczasem pomysły są ... odwrotne.
 
Nie wiem też, czy dobrym pomysłem jest obkładanie składkami firm i pracowników po to, aby ratować zdychający dziś rynek kapitałowy (przypominam: 12 wycofań z giełdy w tym roku i tylko 4 IPO) oraz różnej maści banki i biura maklerskie, które ostatnie wielkie pieniądze zobaczyły przy ... niedawnym debiucie GetBacku. Nie wiem, czy dobrym pomysłem jest kroplówka dla różnej maści pośredników zarządzających, którym już ślinka leci na widok nowej porcji środków na rynku. W ogóle, jako ekonomiście, nie podoba mi się sukcesywne obciążanie realnej gospodarki (czyli przedsiębiorstw) kolejnymi daninami i obciążeniami. Ale może to ja nie mam racji?
Z punktu widzenia pracownika natomiast warto zrezygnować z części dzisiejszej konsumpcji w celu zapewnienia sobie lepszej emerytury - ocenił Wojewódka.

Czytaj więcej na http://biznes.interia.pl/news/ppk-pobudza-gospodarke-i-gielde-w-polsce,2573151,1021?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Przedsiębiorca nie może patrzeć krótkoterminowo i musi dbać o pracowników. Elementem społecznej odpowiedzialności biznesu jest wyłożenie własnych środków przez pracodawców w celu zapewnienia godnej emerytury pracownikom.
Będzie to nagrodzone zasileniami ze strony Państwa i rządu. Z punktu widzenia pracownika natomiast warto zrezygnować z części dzisiejszej konsumpcji w celu zapewnienia sobie lepszej emerytury - ocenił Wojewódka.


Czytaj więcej na http://biznes.interia.pl/news/ppk-pobudza-gospodarke-i-gielde-w-polsce,2573151,1021?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox


PPK pobudzą gospodarkę i giełdę w Polsce

Czytaj więcej na http://biznes.interia.pl/news/ppk-pobudza-gospodarke-i-gielde-w-polsce,2573151,1021?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
PPK pobudzą gospodarkę i giełdę w Polsce

Czytaj więcej na http://biznes.interia.pl/news/ppk-pobudza-gospodarke-i-gielde-w-polsce,2573151,1021?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz